Minder dan een derde van de bedrijven heeft CSR volledig geïntegreerd in de corporate communicatiestrategie

14 MAART 2013, AMSTERDAM
Grayling heeft de nieuwe resultaten van Grayling PULSE, het internationale onderzoek dat elk kwartaal onder communicatieprofessionals in bedrijven wordt gehouden, uitgebracht. Uit het onderzoek blijkt dat minder dan een derde (28 procent) van de organisaties die activiteiten op het gebied van CSR/duurzaamheid ontplooien, deze activiteiten volledig integreert in de corporate communicatiestrategie. Ruim 38 procent geeft aan dat CSR gedeeltelijk is opgenomen in de communicatiestrategie.

30,1 procent van de ondervraagde organisaties geeft aan CSR en duurzaamheid vooral een belangrijke invloed hebben op de reputatie van een bedrijf. 17,7 procent geeft aan dat CSR en duurzaamheid juist het meeste impact hebben op de relatie met werknemers.

Het onderzoekt toont ook aan dat slechts 15 procent van de organisaties een volledig ontwikkelde CSR/ duurzaamheidstrategie heeft en 26 procent heeft helemaal geen officiële strategie.

Andere bevindingen uit het PULSE-onderzoek:

• 37 procent van de organisaties reserveert slechts 10 procent van het totale communicatiebudget voor communicatie over CSR/duurzaamheid
  • De sectoren die van mening zijn dat zij het beste presteren op het gebied van CSR & duurzaamheid zijn Consumer & Retail (58%), Transport, Automotive & Logistiek (53%) en Energie, Milieu & Industrie (53%)
  • De top drie concentratiegebieden voor CSR-/duurzaamheidsprogramma’s zijn Samenleving en Corporate Social Responsibility (16%), Afval en Hergebruik (13%) en filantropie en vrijwilligerswerk (11%)
  • Activiteiten op het gebied van CSR/duurzaamheid worden het meest gecommuniceerd via mediarelaties (25%) en personeels-/interne communicatie (24,6%)

Meer dan 1300 communicatieprofessionals namen wereldwijd deel aan het derde PULSE-onderzoek. Het onderzoek wil waardevolle gegevens en inzichten verschaffen, op basis waarvan communicatieprofessionals de benadering van communicatieactiviteiten van hun organisatie en hun eigen interne PR-middelen kunnen afstemmen, plannen en meten.

Citaten
"Pioniers hebben bewezen dat er een voorsprong op de concurrentie kan worden behaald door het integreren van duurzaamheid in de bedrijfs-, marketing- en communicatiestrategie. Veel bedrijven volgen nu nog in de slip-stream en zouden een CSR-/duurzaamheidstrategie volledig in hun lange termijn bedrijfsstrategie moeten integreren om in de toekomst echt te kunnen profiteren van de voordelen. Daarom hoop ik dat communicatiemanagers en CEO’s actie zullen ondernemen na het lezen van ons meest recente PULSE onderzoek en deze bevindingen zullen integreren in hun strategie en daarbij oprecht te werk gaan zodat een duurzame toekomst voor hun bedrijf, de wereld en alle mensen gewaarborgd kan worden.”" Sarah Howe, Grayling Future Planet International Strategy Lead Consultant