22% van de bedrijven heeft geen social media beleid

17 OKTOBER 2012, AMSTERDAM
Tweeëntwintig procent van de communicatiemanagers die hebben deelgenomen aan het meest recente wereldwijde Grayling PULSE onderzoek geeft aan dat hun organisatie geen social media beleid heeft.

Van de bedrijven die wel een social media beleid hebben, zegt slechts 39 procent dat het is opgenomen in hun bredere communicatiebeleid. Wereldwijd neemt slechts 23 procent van de CEO’s persoonlijk deel aan de social media activiteiten van het bedrijf - via een blog, Twitter of een ander platform – en 44 procent van de CEO’s is helemaal niet betrokken bij de social media activiteiten van hun bedrijf. Dit komt naar voren uit het onderzoek van het wereldwijd opererende public relations en public affairs bureau Grayling dat is gehouden onder meer dan 1.100 vooraanstaande communicatie- en marketingmanagers in de wereld.

De twee meest genoemde doelen van het digitale beleid van een bedrijf zijn ‘reputatieverbetering’ (21,4 procent) en ‘bekendheid’ (22,1 procent). ‘Omzetstijging’ werd door 11 procent van de respondenten genoemd als een drijfveer en ‘klantenservice’ door slechts 10 procent. De technologie-, media- en telecommunicatiesector loopt voorop in het gebruik van social media. Binnen deze sector heeft 83 procent een digitaal beleid tegenover slechts 60 procent in de transport-, automobiel- en logistieke sector en 68 procent in de consumenten- en detailhandelsector.

Bedrijven die gevestigd zijn in West-Europa hebben vaker een digitale strategie (78%) dan bedrijven die zijn gevestigd in Midden- en Oost-Europa en Eurazië (61%).

Citaten
"De kloof tussen de bedrijven die een social media beleid hebben en die dat niet hebben, is in 2012 steeds groter geworden. Het is opmerkelijk dat 22 procent van de door ons onderzochte bedrijven nog geen enkel social media beleid heeft. De tijd zal leren of hun gebrek aan een digitale stem een negatieve invloed heeft op hun bedrijf, maar waarom willen zij daarop blijven wachten? Het lijkt in ieder geval een groot risico. Deze editie van PULSE geeft ook meer duidelijkheid over de vermeende strijd tussen adverteren en public relations over de social media ruimte en legt de verantwoordelijkheid met nadruk bij de PR." Victor Benady, global Head of Social Media van Grayling