Directiekamer waardeert communicatieactiviteiten in toenemende mate

14 JUNI 2012, LONDON
Samenvatting
Vandaag heeft Grayling de eerste resultaten gepresenteerd uit haar nieuwe wereldwijde kwartaalonderzoek Grayling PULSE, waaraan meer dan 1200 communicatie professionals over de hele wereld hebben meegewerkt. Grayling PULSE biedt communicatie professionals waardevolle inzichten en gegevens waarmee zij communicatieactiviteiten en beschikbare PR-middelen binnen hun organisatie beter kunnen plannen en ijken.

De belangrijkste bevindingen uit het eerste wereldwijde Grayling PULSE-onderzoek zijn:

  • Wereldwijd gaf meer dan één vijfde van de respondenten aan dat de investeringen in PR nog steeds toenemen. Dit ondanks de voortdurende druk op het budget van de klant en de blijvende economische instabiliteit.
  • De helft van de ondervraagden geeft aan dat op bestuursniveau het effect van communicatieactiviteiten in steeds hogere mate zichtbaar is en dat het besef toeneemt dat deze bijdragen aan commercieel succes.
  • Zoals verwacht wordt bij de uitgaven aan sociale media en digitaal de grootste toename van de investeringen gemeld (44%); bij corporate communicatie en reputatiemanagement was dit een stijging van 26%, en 17% meldde een stijging van de uitgaven aan communicatie over CSR.

Michael Murphy, Global CEO van Grayling, over de resultaten: "In de bevindingen van het PULSE-onderzoek zijn veel van de trends terug te vinden die we bij onze opdrachtgevers overal ter wereld zien. Ondanks de moeilijke economische situatie zijn er veel nieuwe mogelijkheden, zowel op traditionele als op opkomende markten. Opdrachtgevers zijn steeds meer op zoek naar flexibele, ondernemende en kostenbesparende oplossingen om zo in hun communicatiebehoeften te voorzien. Wat verder opvalt, is dat de zichtbaarheid van het belang van communicatie in de directiekamer en de impact ervan op het commercieel succes sterk blijft groeien."

"Voor de toekomst hopen wij onze opdrachtgevers en anderen in de branche met het driemaandelijkse PULSE-rapport benchmarkgegevens van onschatbare waarde te bieden om hen te helpen bij hun eigen communicatieplanning. Ook hopen we een discussie los te maken over belangrijke zaken waarvoor onze branche zich geplaatst ziet en inzichten te bieden waarop Grayling-teams en onze opdrachtgevers overal ter wereld gezamenlijk kunnen inspelen.”


Specificatie statistieken PULSE-onderzoek: editie juni 2012

SPECIFICATIE RESPONDENTEN

  • Aantal deelnemers wereldwijd: 1.252
  • Respondenten: Iedereen in de mondiale communicatiebranche mag het PULSE-onderzoek invullen. De steekproef omvat opdrachtgevers van Grayling, niet-opdrachtgevers van Grayling en professionals uit andere delen van de branche.
  • Geografische specificatie: 56,4% - West-Europa; 12,5% - Midden‑ en Oost-Europa, Zuidoost-Europa & Eurazië; 11,2% - Noord-Amerika; 8,4% - Azië-Pacific; 1,9% - Afrika; 0,8% - Midden-Oosten; 0,2% - Latijns-Amerika; 8,6% - Overige.
  • Specificatie per sector: 24,9% - Overheid, publieke sector & non-profit; 16,5% - Technologie, media & telecom; 11,8% - Financiële & professionele dienstverlening; 11,5% - Energie, industrie & milieu; 7,2% - Consument & retail; 5,6% - Zorg & farmaceutische industrie; 4,2% - Vervoer, auto-industrie & logistiek; 18,3% - Overige.
  • Organisatieomvang: 41% - 1000+; 39,7% - <250; 17,9% - 250-1000; 1,4% - n.v.t./weet niet
  • Functies: 43,9% - Manager; 36,7% - Directeur; 10,9% - Administratief medewerker; 8,5% - n.v.t./weet niet

BELANGRIJKSTE MONDIALE BEVINDINGEN:

1.    
Totale wereldwijde investering in PR
                a. 21,8% - Stijging
                b. 37,3% - Gelijk
                c. 19,0% - Afname
                d. 21,9% n.v.t. of weet niet

2.   
Regionale PR-investeringen/-uitgaven:
                a. Azië-Pacific (16,6% stijging, 17,2% gelijk, 5,1% afname)
                b. Latijns-Amerika (10,3% stijging, 18,2% gelijk, 4,4% afname)
                c. Midden-Oosten (9,2% stijging, 18,3% gelijk, 5% afname)
                d. Afrika (8,3% stijging, 19,5% gelijk, 4,1% afname)
                e. Noord-Amerika (12,3% stijging, 22,4% gelijk, 7,5% afname)
                f. Rusland & Eurazië (8,7% stijging, 18,5% gelijk, 6,3% afname)
                g. West-Europa (12,2% stijging, 28,9% gelijk, 13,7% afname)
                h. Midden‑ en Oost-Europa & Zuidoost-Europa (9,3% stijging, 25,6% gelijk, 11,6% afname)

3.     Totale wereldwijde investering in PR (op bepaalde vakgebieden):
                a. Sociale media & digitaal (44,4% stijging, 32,8% gelijk, 9,1% afname)
                b. Corporate communicatie & reputatiebeheer (26% stijging, 48% gelijk, 14,1% afname)
                c. CSR (17% stijging, 43,7% gelijk, 13,7% afname)
                d. Crisiscommunicatie (11,1% stijging, 55,6% gelijk, 9,5% afname)

4.     Investeringen in langlopend vs. ad hoc PR-bureau
                 a. Projectondersteuning (19,6% stijging, 36,1% gelijk, 17,7% afname)
                 b. Retainer (11,3% stijging, 39,7% gelijk, 22,3% afname)

5.     Aantal leden communicatieteam:
                 a. 25,7% - Stijging
                 b. 54,7% - Gelijk
                 c. 13,8% - Afname
                 d. 5,7% - n.v.t. of weet niet

6.     Zichtbaarheid van communicatieactiviteiten op hoger senior-/bestuursniveau:
                 a. 46,9% - Stijging
                 b. 43,1% - Gelijk
                 c. 3,9% - Afname
                 d. 6,1% - n.v.t. of weet niet

7.     Belevingswaarde van communicatieactiviteiten (voor commercieel succes):
                 a. 54,8% - Stijging
                 b. 34,9% - Gelijk
                 c. 3,6% - Afname
                 d. 6,7% - n.v.t. of weet niet

8.     Totale respons PR-uitgaven, per land:

  • India (70,4% stijging, 22,2% gelijk, 3,7% afname)
  • Noorwegen (36,4% stijging, 40,9% gelijk, 0% afname)
  • Oostenrijk (40% stijging, 33,3% gelijk, 13,3% afname)
  • Finland (18,8% stijging, 56,3% gelijk, 6,3% afname)
  • VS (25,4% stijging, 40,7% gelijk, 16,9% afname)
  • Spanje (13,3% stijging, 80% gelijk, 6,7% afname)
  • Zweden (16,4% stijging, 60% gelijk, 10,9% afname)
  • Zwitserland (27,5% stijging, 35% gelijk, 22,5% afname)
  • Verenigd Koninkrijk (15,6% stijging, 40,9% gelijk, 25,3% afname)
  • België (16,7% stijging, 41,7% gelijk, 33,3% afname)
  • Hongarije (25% stijging, 16,7% gelijk, 41,7% afname)
  • Duitsland (0% stijging, 58,3% gelijk, 25% afname)
  • Bosnië en Herzegovina (14,3% stijging, 21,4% gelijk, 42,9% afname)
  • Frankrijk (4,8% stijging, 38,1% gelijk, 42,9% afname)

*Bepaalde landen zijn niet opgenomen in verband met hun te geringe steekproefomvang




About Grayling PULSE

Launched in April 2012 for the first time, Grayling PULSE is a free quarterly HTML report which provides a global snapshot of current and emerging communications industry trends - essential reading for anyone leading or working in an in-house PR or communications team.

The reports track important changes in PR spend against key metrics, such as, by geography and sector, investment in digital and CSR communications and the changing level of visibility and perceived value of PR and communications, at a board level, in some of the world’s leading organisations.

For further information visit: www.graylingpulse.com

Afbeeldingen
Contactpersonen
Over Grayling Netherlands

Grayling is een toonaangevend, wereldwijd opererend PR-adviesbureau.
Grayling heeft 70 vestigingen in meer dan 40 landen in Europa, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en het Azië.

Belangrijke sectoren waarin het bureau actief is zijn energie, milieu, industrie; gezondheid en farmaceutica; financiële en professionele diensten; technologie, media en telecommunicatie; consumentenmerken, overheid en publieke sector.

www.grayling.nl

berichten